ידיעון הקורסים בימי רביעי "מקוון תל אביבי"

הרחב הכל
נושאים נבחרים בפסיכולוגיה חברתית – אירית אסא

 צייר לי ציור, ספר לי סיפור,  הסתכל בעיניי ו... שקר לי ...

נתחיל   בנושא התקשורת האנושית : נסקור ציורי ילדים ונוער ונחשוף את מערכת המסרים שהמציירים מעבירים באמצעותם. 

 נלמד על התנהגות לא מילולית וננתח מסרים  המועברים באמצעות מחוות גוף והבעות פנים, ננתח מפגש בין מנהיגים פוליטיים באמצעות מילון המחוות   אותן למדנו.

נדבר על זיכרון ושכחה,   נשאל : האם ייתכן שנחווה אירועים קשים ואלה ייעלמו מזכרוננו? ואם כן, היכן הם וכיצד זה קורה?  

אנו מספרים על אירוע שחווינו. נשאל: האם כל מה שסיפרנו אכן התרחש?      ואולי לא היו הדברים מעולם?  האם יתכן ש "נזכר" באירועים שלא היו ולא נבראו  ? האם ניתן "לשתול" בנו  זיכרונות בדויים?  מה הקשר בין אלה לתופעות הדה ז'ה וו? בין אלה לבין  האמונה הנפוצה בגלגול נשמות?

מה קורה לנו כאשר אנו נמצאים בחברת בני אדם אחרים? 

נברר האם ועד כמה גדולה השפעתה של דמות סמכותית על בני אדם , נשאל: האם נעשה מעשה הנוגד את צו מצפוננו רק משום השפעתה של סמכות?

עד כמה משפיע הלחץ הקבוצתי והאם הוא משפיע על כולנו?

אינטליגנציה ומוח - שירן אופיר

האם אני אינטליגנט.ית? מה זה אומר עליי?

אחת היכולות המוחיות אשר מבדילות בין בעלי חיים השונים החיים על כדור הארץ היא אינטליגנציה. בקורס ננסה להבין את היכולת המוחית המרתקת הזו.

 

שיעור 1 – נעסוק בהבנת המושג לעומקו והגדרה של מדדים הבוחנים אינטליגנציה בעולם החי – יכולת תכנון, הבנה של סיבתיות, גמישות מחשבתית ויכולת למידה. מדדים אלו מאפשרים לנו להשוות בין מינים שונים, וכן גם בין בני אדם. נראה דוגמאות (סרטונים ותמונות) המראים מגוון בעלי חיים משתמשים ביכולות שהגדרנו ונראה כיצד בעל חיים כלשהו מסוגל להשיג מטרות במגוון רחב של סביבות.

שיעור 2 - נראה מוחות בגדלים שונים ונשאל האם גודל המוח קובע? אם לא, מהו הגורם אשר משפיע על היכולת של בעל חיים להיות אינטליגנט יותר או פחות ביחס לבני מינו וביחס למינים אחרים? נרחיב לתחום האינטליגנציה האנושית ונראה במה היא ייחודית. נבין את תפקיד התורשה למול תפקיד הסביבה בקביעת סף האינטליגנציה אליו האדם יגיע.

שיעור 3 – אינטליגנציה והמוח אנושי - נראה את איזורי המוח אצל בני אדם המעורבים ביכולת זו ותפקידיהם השונים (כגון פתרון בעיות, מחשבה יצירתית ולמידה). נבין את החלוקה העיקרית והבסיסית לשני סוגי האינטליגנציה – קריסטלית (אשר מתגבשת עם השנים והלמידה) ופלואידית (המשמשת אותנו לפתרון בעיות חדשות והסקת מסקנות). התלמידים יקבלו מבחנים קצרים הבודקים כל סוג ויבחנו יכולות שונות שלהם.  נדבר על משמעות התוצאות ונבקר את שיטות המדידה.

שיעור 4 - נעשה פעילות בסגנון קאהוט שמראים סוגים שונים של יכולות – חלק מהתלמידים יצטיינו בשאלות טריוויה על תרבות הפופ וחלק על שאלות בכימיה. המטרה היא להציכ ולהרחיב על מגוון הסוגים שנמצאו במחקרים לאורך השנים למשל – אינטליגנציה לשונית (Linguistic) –  הכוללת יכולות ביטוי, כתיבה ולימוד שפות, אינטליגנציה לוגית-מתמטית – היכולת לזהות תבניות, מספרים או ערכים. אינטליגנציה מוזיקלית – מיומנויות בתחומי הביצוע, היצירה, הזיהוי של תבניות מוזיקה.

שיעור 5 – מהי אינטליגנציה רגשית? Emotional Quotient - EQ.  נבין את המונח ואת המדדים שלו באמצעות דוגמאות מהחיים – כיצד נתנהג בסיטואציות שונות ולמה?
נפרק למושגים אינטליגנציה בין אישית - היכולת לזהות מניעים, רצונות, כוונות ומטרות של אנשים אחרים ואינטליגנציה תוך אישית - יכולתו של אדם להבין את רגשותיו, פחדיו ומניעיו באופן שיאפשר לו לנהל ולשלוט בהם. נבין את הצורך האבולוציוני כבני אדם לסוג זה של אינטליגנציה, באילו סיטואציות נשתמש בה וכיצד. נראה מחקרים העוסקים בהבדלים בין נשים וגברים.

שיעור 6 - נסיים בראייה על העתיד –האינטליגנציה המשתנה לאורך הדורות (אפקט פלין – עלייה ב-IQ בכל דור) והאם היא משתנה לאור דור האינטרנט - כשהמידע בכף ידנו. נבחן האם ניתן לשפר את היכולת במהלך חיינו.

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>