תחרויות

  • עכבר הזהב
  • דן דוד
  • תחרות וירטואלית-פיזיקה
עכבר הזהב

"צריך לבוא ולראות את הילדים בעשייה מרגשת זו. אין ספק שזה מסוג החוויות שאין לתלמידים – קבוצה כזאת גדולה – הזדמנות לחוות בסיטואציות אחרות. תלמידים מהתיכון מגיעים אלי ומספרים שהם ממש מתגעגעים לתחרות, שזו באמת היתה חוויה יוצאת דופן. מודים לכל העוסקים במלאכה, ובתקווה שמפעל יפהפה זה לא יפסק"

 

היחידה לנוער שוחר מדע באוניברסיטת תל-אביב ומינהל מדע וטכנולוגיה במשרד החינוך מקיימים מזה 10 שנים את האולימפיאדה הווירטואלית, תחרות בין נבחרות אשכולות הפיס למדע טכנולוגיה ואומנויות.

 

באולימפיאדה משתתפים תלמידי חטיבת ביניים, מכל קצוות הארץ - מירוחם בדרום ועד מעלות בצפון, עיירות פיתוח וכד'. התחרות מהווה פרויקט לימודי מתמשך, ששמו יצא למרחוק בחוויה המהנה, המעשירה והמאתגרת שהוא מעניק למשתתפיו.

 

האוליפאדה הוירטואלית, הינה אחת מפעילויות הדגל של הקמפוס הוירטואלי, אשר נוצר והתפתח על ידי יעל שיין ואושי קראוס. באמצעותה מועבר לתלמידים מכל רחבי הארץ מסר של נגישות  לאוניברסיטה ולמדע ובכך היא נפגשת עם חלק ממטרות היחידה לנוער שוחר מדע לפתח למידה מתוקשבת וייחודית.

 

מבנה התחרות

התחרות כוללת שלושה שלבים: 

 

השלב הראשון מתקיים כהפנינג וירטואלי במקביל לכל הנבחרות. השאלות מתבססות על חיפוש באינטרנט, פיצוח קודים, תוכנות וידע אישי.

לשלב השני עולות כ- 20 נבחרות שצברו את מרב הנקודות משלב א'. גם שלב זה מתקיים במועד אחיד ובו מתמודדות הנבחרות עם משימות מורכבות יותר, שחלקן דורשות גם הכנות מוקדמות.

שלב הגמר איננו וירטואלי ונערך באוניברסיטת תל- אביב: יום חוויתי הכולל הפעלות אטרקטיביות בתחנות שונות באוניברסיטה ושימוש במידע באינטרנט.

 

נושאי המשימות

את המשימות כותבים מומחים מאוניברסיטת תל אביב, מתחומי תוכן שונים: כימיה, פיזיקה, אסטרונומיה, פסיכולוגיה, פילוסופיה, היסטוריה, ביולוגיה, גנטיקה, בלשנות, מוזיקה, אומנות ועוד, המשימות כוללות מגוון של אמצעים: ניסויים, סימולציות, שימוש באינטרנט ועוד.

 

החזון הטכנולוגי והחינוכי של עכבר הזהב

באולימפיאדה הווירטואלית הלמידה והחוויה שזורים זה בזה. מדובר במודל המגשים מטרות חינוכיות מרכזיות בתפישות שונות, כל זאת תוך שימוש יעיל ונכון בטכנולוגיה בסיסית. מאפייניו הייחודיים:

 

  • מודל לימודי המטמיע בתוכו יישום אפקטיבי ומשמעותי של מטרות חינוכיות מגוונות – למידה עצמית, למידת חקר, עבודת צוות ושיתוף פעולה.
  • סביבה לימודית המאפשרת שילוב של אוכלוסיות הטרוגניות.
  • שימוש בתחרות כגורם למוטיבציה
  • משימות ושאלות הבנויות כסיפורים בלשיים, כתבי חידה, מסרים מוצפנים וכו'.
  • גיוון רב בתחומי הידע, ושילוב של תחומים שונים זה בזה
  • יצירת סביבה חברתית תומכת – פורום פעיל, הגשת עזרה והחלפת מידע, אלבום תמונות, מתן דגש על למידה תוך כדי שיתוף פעולה ועבודת צוות.
 
​​תגובות משתתפים
 
נבחרת אופקים:

"תודה שאפשרתם לנו לגלות את כל האוצרות "ונהרות" הידע הטמונים בתלמידנו. אנו מכירים רק את החלק של תוכנית הלימודים, היום הכרתי מוזיקאים מוכשרים, תלמידים חדי חשיבה,מוטיבציה אין סופית,ראש פתוח....פשוט לא ניתן לתאר. זאת היתה אחת החוויות היותר מרגשות ומעשירות שחווינו יחד".

 

נבחרת עפולה:

"...אני מוכרחה שוב ושוב לציין את החוויה העצומה שהתלמידים חוו. זו היתה חוויה אינטלקטואלית מאין כמוה, שאין הרבה הזדמנויות לחוות כמוה במהלך בית הספר. רמת השאלות ומורכבותן, (כמו שאלת הקופסא, שה התלמידים היו צריכים לעבור על כל השאלות, ) או לחילופין שאלת הטריוויה, בה כינסנו את כל המשתתפים, עצרנו את הפעילות, וכולם בו זמנית עבדו על השאלה הזו, כל אחד חיפש מידע על שאלה אחרת. עבודת צוות מדהימה!"

 

 
 
לפרטים: ריקי שורצברג 
אי-מייל: enoar@post.tau.ac.il
טלפון: 03-6408469
אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>