כיצד יצרנו את מדע.נקודה - הפודקאסט של תכנית "אלפא" בפרויקט "מדעני העתיד"

על רדיו מקצועי, PBL ופודקסט מדעי:  תלמידי תכנית "אלפא" של מרכז מדעני העתיד גאים להציג את "מדע.נקודה" הפדקאסט המדעי הכי צעיר וחדשני. ד"ר אושי שהם – קראוס

באנר עם לוגו אלפא, מרכז מדעני העתיד וקרן מיימונידיס

 

הנה סוגיה בה נתקלנו, כזו שמעסיקה כל מחנך שעוסק בלמידה מבוססת פרוייקטים( PBL): האם אפשר לייצר עם בני נער תהליך חינוכי עמוק ומהותי, וביחד עם זאת להגיע לתוצר מקצועי העומד בפני עצמו?

בפרויקט הפודקסטים של תכנית אלפא - מרכז מדעני העתיד באוניברסיטת תל-אביב לנוער בשיתוף פעולה מיוחד עם קרן וולף, נעשה השנה נסיון מיוחד לתהליך חינוכי המוביל לתוצר איכותי  - ונראה שהצלחנו.

 

על פודקסטים ורדיו

פודקסט הוא תכנית רדיו, המועלית לאינטרנט וזמינה בכל עת. המאזינים יכולים להאזין לה באופן מזדמן, או להרשם כמנויים ולקבל עידכון בכל פעם שתכנית חדשה עולה לאויר.

כיום, חלק ניכר מהפודקאסטים מוקלט על ידי אנשים פרטיים; חובבי המדיום ומוסדות שונים, שאינם תחנות שידור.

בעצם, זה רדיו בלי הנהלת הרדיו. בלי קול ישראל, בלי ערוץ 2. זה הרדיו שלי ושלנו.

בארצות הברית, כשליש מהבוגרים האזינו לפודקסט בשנה האחרונה, וגם בישראל שעור האזנה נמצא בצמיחה גדולה. לדוגמא - לפודקסט החדש "קטע פילוסופי" למעלה מ-3000 האזנות לפרק. 

 

הפודקסט מדע. נקודה

הפודקסט מדע. נקודה הוא הפודקסט המדעי של תכנית אלפא, מרכז מדעני העתיד באוניברסיטת תל אביב לנער.

כל פרק מוגש על ידי בן/ בת נוער, משתתי תכנית אלפא. בכל פרק מראיין בן הנוער מדען פורץ דרך ומייצר תכנית רדיו מדעית מקצועית ופופולארית, המיועדת לקהל אינטליגנטי שאינו מבין במיוחד במדע.

בפיילוט ראיינו את פרופסור אלי לואיס מאוניברסיטת בן גוריון, את ד"ר יוסי יובל, חוקר עטלפים מאוניברסיטת תל אביב, את ד"ר אורי נבו חוקר מוח רב תחומי, ואת ד"ר קובי גל, חוקר אינטליגנציה מלאכותית בחינוך.

 

על התהליך

התלמידים, משתתפי תכנית "אלפא" במרכז מדעני העתיד, קיבלו שעורים והדרכות בנושא הפקת ועריכת תשדירי רדיו, ולאחר מכן כך קיבלו קבצי קורות חיים של מדענים מבריקים, זוכי פרס קריל היוקרתי להצטיינות במחקר מדעי. כל משתתף בחר נושא מדעי שדיבר אליו, והחל לעבור על מאמרים של המדען. השלב הבא היה פגישת פנים אל פנים עם המדען. בפגישת ההכנה נשבר הקרח, נמסה המבוכה ונקבעו מתווי רעיון הרדיו.

לאחר מכן נפגשנו, המשתתפת והמדענית באולפני הקלטה מקצועיים בתל אביב.

ישבנו באולפן, עם אזניות, מול מקרופון והקלטנו פתיח מקצועי ומעברונים. בחרנו מוזיקת פתיחה ורקע והחשוב ביותר, ראיינו את האורח שלנו כשעה.

לאחר ההקלטה ועזיבת האורח נשארנו  עם הטכנאי ללוות את העריכה המקצועית.

 

התוצאה

לרוב, בלמידה מבוססת פרוייקטים, הידע הנרכש במסגרת התהליך עצמו הוא המטרה ולתוצאה תפקיד משני. במקרה שלנו, ידענו שתלמידי תכנית "אלפא" בסיוע הפלטפורמה המקצועית שניתנה להם, יכולים להעמיד תוצר שירחיב את הפצת הידע למעגלים נוספים באופן שאינו נופל מפודקאסטים מדעיים אחרים, ויהווה עוד נדבך בתפיסה של תלמידי הפרוייקט כ"קהילה יוצרת ידע".

 

על כן, את התוצאה אנו מודדים בשני מדדים – התוצר החינוכי והתוצר הרדיופוני.

במישור החינוכי, התלמידים חוו הן תהליך למידת חקר מעמיק ומאתגר של נושאים הנמצאים כעת בחזית המחקר המדעי, והן הכרות וחשיפה לכלי חדש שחייב מהם להתעמק במיומנויות תקשורת שונות ומגוונות.

 

במישור הרדיופוני – התלמידים העמידו לרשות קהל המאזינים תוכניות מדע מעמיקות המוצגות מתוך נקודת מבט צעירה, סקרנית ומרעננת. אתם מוזמנים להאזין ולשפוט בעצמכם.

 

 לפניכם תוצרי הפיילוט; ארבעה פרקי הפודקסט מדע. נקודה. 

 

האזנה נעימה!  

>

   להרשמה לפודקאסט

אוניברסיטת תל-אביב לנוער - תכניות לתלמידי תיכון מצטיינים

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>